woensdag 29 december 2010

lukken

Bijna Nieuwjaar!
Tijd dus om lukken te bakken!
Doen jullie mee?
Kennen jullie dit gebruik ook?
Lukken bakken,
lukken uitdelen,
aan iedereen die langskomt,
overal waar je op bezoek gaat,
lukken om iedereen een
geLUKkig nieuwjaar te wensen!



Almost Newyear!
Time to bake 'lukken'!
Baking 'lukken',
giving 'lukken',
to everyone who visits,
everywhere you go,
lukken to wish everyone
a Happy Newyear
('geLUKkig Nieuwjaar' in Dutch!)



Dit is het recept wat ik nu al jaren
gebruik en deze lukken zijn gewoon
HEERLIJK!!!
Ze zijn dan ook altijd vlug uitgedeeld en
opgegeten maar geen nood,
er is altijd een pak Destrooper lukken
binnen handbereik voor noodgevallen!
Typisch product van de streek hier maar
alom bekend, toch???


This is the recipe I've been using
for years now and these 'lukken' are
DELICIOUS!!!
That's why they never last long
but no worries, there's always a box
of Destrooper lukken
in case of emergencies!
It's a well-known product of the
region here; do you know them?


RECEPT (RECIPE)


Men wege 200 gram boter af (gewone braadboter).


Weigh 200 grams of butter.




Men wege 300 gram blonde kandijsuiker af.


Weigh 300 grams of blond candy sugar.




Nu moeten boter en suiker gemengd worden.
Ik doe het altijd met de hand,
ja, echt met de hand dus!
Handen in die boter met suiker en
mengen maar, het is bijna kneden,
tot alles echt heel goed door elkaar
gemengd is.
Voor zij die in het bezit zijn van zo'n
pracht van een kleurrijk masjien
met het opschrift 'Kitchenaid',
ik denk dat dat voor jullie ook
wel het mengwerk verricht.


Mix butter and sugar.
If you have one of those
pretty colourful machines
called kitchenaid,
it can probably do the job for you,
but if you don't, like me,
no worries, just mix it by hand,
yes, really by hand,
just put your hands in the butter-sugarmix
and start mixing it, it's almost like kneading,
until you have a beautifully mixed mixture.




Men neme nu 2 eieren en
menge die onder het boter-suikermengsel.
Ik gebruik een doodgewone eetlepel
om alles goed door elkaar gemengd te krijgen.
Maar met het kleurrijk masjien lukt het wellicht ook.


Take 2 eggs and
mix them among the butter-sugarmixture.
I always use a simple tablespoon to do the job
but the colourful machine will probably do it for you
if you have one of course!







Men neme 400 g bloem (gewone tarwebloem),
een snuifje zout en een halve koffielepel bakpoeder
of natriumbicarbonaat en menge dat onder elkaar.


Take 400 grams of flour (all-purpose),
a pinch of salt and half a teaspoon of baking powder
or baking soda and mix these ingredients. 




Het bloemmengsel wordt nu
onder het boter-suikermengsel gemengd.
Ja hoor, alweer gewoon met de hand
tenzij... juist ja, prachtig kleurrijk masjien!


Add the flourmixture to the
butter-sugarmixture and mix it together.
Oh yes, by hand again
unless... right, the pretty colourful machine!




Dit mengsel zet je nu voldoende lang
in de koelkast.
Dit is echt héééél belangrijk!
Het deeg MOET opstijven!
Gewoon in propere pot doen
en afdekken met vershoudfolie.
Meestal maak ik het deeg 's avonds
en bak ik de lukken de volgende avond
dus staat het deeg een nacht en dag
in de koelkast.
Moet het bakken onderbroken worden,
wat hier nogal eens gebeurt,
plaats dan het deeg terug in de koelkast!
Het deeg stond hier al eens 3 dagen in de
koelkast en dat was geen probleem.


Put this dough in the refridgerator.
This is very important!
The dough HAS to solidify.
Just put the dough in a bowl
and cover with household film.
I always make the dough one evening
and bake the 'lukken' the next evening.
So, the dough is in the fridge for
one whole night and day.
If you start baking and for whatever
reason, you have to stop baking,
be sure to put the remaining dough back
into the refridgerator for baking later.
I once had the dough in the fridge
for three days which was no problem.


Wordt vervolgd!

To be continued!




Groetjes,
Marian

Bye,
Marian




13 opmerkingen:

  1. Nog nooit van gehoord....ben benieuwd.
    Succes en fijne avond
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja uhhh Lukken?? nou dat gaat bij mij niet lukken.Ben wel nieuwsgierig hoe die er uit zienIk zeg het heeeel voorzichtig nu ,ik houd niet van koken of bakken .Kun je niet wat langs komen brengen?? haha
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lukken, nog nooit van gehoord, als ze hun nachtje gedaan hebben en gebakken zijn kom ik terug piepen en wie weet gaan we dan zelf aan de slag.Voornemens voor de lijn? Welke lijn? ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zegt mij ook helemaal niets Lukken, ik vind de naam heel erg leuk maar ben ook wel nieuwsgierig hoe het eruit gaat zien.
    Ik hoop dat het lukt ;-)
    haha flauw grapje

    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zal het gaan lukken ?? nog nooit van gehoord......je houd de spanning er goed in......tot later !!!......liefs Ria...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nooit van gehoord, ondanks dat we toch kortbij de Belgische grens wonen, en er veel Belgische invloeden zijn...

    Het deeg lijkt wel erg veel op dat voor wafels..., die worden hier ook wel gebakken met Nieuwjaar, maar de naam lukken ken ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Marian,

    Het woord lukken zegt mij weinig, maar zijn het misschien wafels? Ik ben heel benieuwd!!

    Ik wens jou en je gezin een gezellige jaarwisseling toe een een mooi en gezond 2011!

    Lieve groet, Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hahaha, nee ik heb er ook nog nooit van gehoord "LUKKEN" tja dan moeten ze wel lukken natuurlijk. Je maakt me wel erg nieuwsgierig Marian. Gaan ze bij jou lukken??? Want dan kunnen wij snel zien of de lukken gelukt zijn, en hoe ze er uit zien. Krijg er nu al trek in, hihi. En uitdelen daar ben ik gek op.

    Lieve groet, Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als je dan toch onderweg bent naar Elisabeth kom dan gelijk ffies hier langs...want geloof niet dat het gaat 'Lukken' met die lukken ((-;
    Ben wel héél erg benieuwd hoe die Lukken eruit zien hoor...heb er echt nog nooit van gehoord...is dat Nederlands???

    Suc6 met de Lukken...liefs Carla.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ben heel benieuwd wat die 'lukken' zijn hoor, maar gaat jou vast lukken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lukken? Nooit van gehoord, maar je brengt het spannend!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat moet lukken, zelfs zonder kleurrijk keukenmasjien...haha..
    Smakelijk eten en een gezond en liefdevol 2011
    Groetjes, Margot

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi hoi,
    Dank voor je berichtje op mn blog. Ik ken dat LUKKEN wat jij zegt ook niet trouwens en zie verderop mooie witte rendiertjes bij jou in de boom. Mijn huis stikt er werkelijk van. Overal en ook in zomer, hah !
    Ik en rendieren. Zal wel komen omdat ik ooit in Lapland ben geweest en zo'n prachtige toch op een slee heb gemaakt, voortgetrokken door JAWEL rendieren....
    Gelukkig nieuwjaar alvast !! Geniet ze !
    Groet van Ingeborg

    BeantwoordenVerwijderen