vrijdag 21 januari 2011

Dried flower pods

But first
something about the former post and 
a literal translation from english into dutch:
'peeling potatoes' to 'aardappelen pellen'.
Now, we "pellen" oranges but
we "schillen" apples, potatoes and pears.
Two verbs in dutch for the one verb "to peel" in english.
Or are there different verbs for it in english too???

Let's get on with THIS post quickly!!!



maar eerst een opmerking over vorige post:
het moet uiteraard aardappelen "SCHILLEN" (of jassen) zijn
en niet aardappelen "pellen",
zal wel door het Engelse "to peel potatoes" komen...
denk ik...
Ik had het helemaal niet door
maar dankzij jullie reacties
klonk het me plots toch maar vreemd
in de oren...

Dit vond ik er nog over:

Doppen — pellen — schillen — ontbolsteren. Doppen noemt men het openen der harde doppen of kleppen der peulvruchten; pellen het bij gedeelten verwijderen van de schaal der eieren en van het vel of vlies, dat de bekleeding van sommige boom vruchten en graansoorten uitmaakt. Schillen het met een scherp voorwerp verwijderen van het zachte bekleedsel eener vrucht of van de schors van een boom. Ontbolsteren, dat eigenlijk niets anders is dan eene vrucht van den bolster ontdoen, wordt in figuurlijken zin alleen gebruikt voor: iemand vatbaar maken voor verdere beschaving. Eene noot pellen; gepelde gerst; het schillen van een appel; eiken hakhout wordt geschild.


Helemaal 'ontbolsterd'
gaan we verder met DEZE post!
:))




These dried flower pods
from last year's spring and
summer flowers were still
lying in the garage.
I couldn't throw them out...
don't you think they are
in fact
beautiful too?


Deze gedroogde zaaddozen
van bloemen die vorige lente en
vorige zomer bloeiden,
lagen nog steeds in de garage.
Ik kon ze niet wegwerpen...
eigenlijk zijn die ook
best wel mooi,
vind je niet?





Waiting for spring and summer
to arrive, these flower pods are
a reminder of last year's bloom and
also a promise of what may be
expected this year.


Het is nog even wachten op lente en zomer 2011.
 Deze zaaddozen zijn niet alleen een
herinnering aan de bloei van
vorig jaar maar ook al een beetje
een belofte van wat we dit jaar
nog mogen verwachten.








Muscari

Grape Hyacinths

Blauwe druifjes








Fritillaria

Snake's head lily

Kievitsbloemen








Allium

Flowering Onion

Sierui








Nigella

Love-in-a-mist

Juffertjes-in-'t-groen






Don't you love the common names of all those flowers?

Vind je de volksnamen van al die bloemen ook niet leuk?





On the picture above are the flower pods from
a plant called Iberis Umbellata.
The common english name is 'candytuft'.
It has very small flowers and
is a wonderful plant for attracting butterflies in the garden.

Oops,
still winter and here I am,
talking about butterflies,
as if it were midsummer already...


Op de bovenstaande foto zie je
de zaaddozen van wat mijn
grootmoeder "boerinnekes" noemt.
Intussen heb ik ontdekt dat deze plant ook
'scheefbloem' genoemd wordt
en met zijn Latijnse benaming
Iberis Umbellata.
Een goede vlinderplant ook.

Oeps,
is het nog putje winter,
ben ik hier plots over vlinders bezig
die toch echt meer bij hartje zomer horen...



Here's a picture of the plant blooming last summer.

Hier een foto van de plant in bloei vorige zomer.






Bye,
Marian

Groetjes,
Marian






19 opmerkingen:

  1. Hoii,

    ja maakt trouwens ook prachtige foto,s.
    we zitten nog midden in de winter hé.
    hoop zo dat er nog een pak sneeuw komt

    fijne dag groet stina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nu ik al je foto's heb gezien, begint het verlangen naar het voorjaar wel steeds meer toe te nemen.
    Maar helaas we zullen nog even moeten wachten.
    Ik zal zometeen eerst mijn autoramen nog ijsvrij moeten maken voordat ik weg kan.
    Ja we zitten nog steeds middden in de winter.

    Jantsje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha! Marian, gisteren dacht ik al "aardappels pellen??" maar ach ja, je woont in België hè..Maar "putje winter" is volgens mij niet Vlaams...."hartje winter" bedoelde je, toch..????
    Fijne post; krijg nog meer zin in mooier weer...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedemorgen Marian,

    Grappig dat pellen. Mijn oog viel er ook op maar ik dacht....misschien komt dat woord uit jouw omgeving.

    Wat een prachtige bloemenfoto's....Heel fraai!

    Een hele fijne dag!

    Lieve groet
    Alma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ach...aardappels schillen of piepers jassen....we begrijpen het wel.
    In België hebben ze vaak zulke leuke woorden.

    Prachtige foto's van al die bloeiers (en de gedroogde vorm)
    De Nigella vind ik super...ook gedroogd héél leuk te verwerken.

    Fijn weekend...liefs Carla.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hahahahah!! jij maakt heel wat los onder ons.....heel fijn weekend....liefs van mij....xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Just wonderfull, fresh or dried;-)

    nice regards
    Betty

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie foto's Marian, krijg helemaal zin in het voorjaar. Gelukkig schijnt hier nu de zon en heb ik even het gevoel, al heeft het wel gevroren.

    Fijn weekend
    Lieve groet
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk om te zien wat er weer gaat komen, echt zin in. En we gaan de goede kant op, 's avonds al iets langer licht al is het 's morgens nog wel heel lang donker.

    Mooie foto's hoor.
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie foto's, prachtig die zaaddozen. Een bijzondere belofte voor het komende seizoen...
    Ik moet nu ook weer glimlachen om een aantal woorden in je post...Wegwerpen, een deftig woord voor weggooien, putje winter...nog nooit van gehoord hihi...grappig dat in iedere streek weer bepaalde woorden worden gebruikt. Ik kom zelf uit Fryslan nou dan weet je het wel....
    Lieve groet, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige foto's en inderdaad, hele leuke namen.....Ik krijg er zin in..lente...
    Warme groetjes, Margot

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hi! I'm your newest fan. :)
    Yes, the English language uses the same word for peeling apples and potatoes as peeling an orange. Interesting the differences in languages, huh? As a Swede, I used to have a problem with English having two words where in Swedish there was one.

    Love the crocheted flowers, I hope to try them out while waiting for the real ones in the spring.

    Great pictures above, love the Love-in-a-mist.

    Annelie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ALS IK JOU WAS!
    ZOU IK DE ZADEN GAAN VERZAMMELEN EN IN MEI STEKGROND IN POTJES GAAN ZETTEN
    WIE WETEN WAT VOOR MOOIE BLOEMEN ERUIT KOMEN.

    IK MAIL JE NOG!
    MAAR IK MOET EERST NOG MIJN HOOFD OP ORDE KRIJGEN EN IK HEB OOK NOG DE GRIEP.

    FIJN WEEKEND,
    MIRANDA

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat mooi foto's weer van je gedroogde bloemen Marian!geniet van een mooi weekend...groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat maak je toch een schitterende foto's Marian. Al die gedroogde vormen en zaaddoosjes zijn heel erg mooi, ik kan ook nooit iets weggooien en zie overal wel wat in, tot ergenis van mijn lief, hihi. We kunnen bijna niet wachten tot er weer van alles boven de grond komt kruipen. Zo mooi die periode altijd, echt genieten.

    Heerlijke weekend,
    liefs Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Those pods are lovely....love your images and just noticed the heart potatoe! so sweet xoxoxo hugs for a great weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh Marian, die foto's zijn geweldig joh! Die blauwe regen, daar kan mijn foto echt niet tegenop hoor. Ik vind hem helemaal top! Trouwens die andere bloemenfoto's ook.

    Dat beloofd wat voor komende zomer!!! Ik kijk nu al uit naar je foto's. Als je ze laat zien natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Goede morgen Marian!

    I SO LOVE DUTCH;I have the best friends out there in the Netherlands and I have been trying to learn some dutch! Your photos are wonderful, and I also want to thank you for coming to leave such kind comments on my post. Funny how when one feels empty, one can most definitely produce SOMETHING!!!!

    HAVE A WONDERFUL WEEKEND, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Juffertje-in-het groen in mijn favoriet! En dan die kievietsbloem, ik zou hem zoooo graag in mijn tuin hebben maar als ik me niet vergis heeft hij nog al wat eisen aan de grond he? Niet zo makkelijk, dit prachtige plantje.
    Een heerlijk weekend, Marian xxxx

    BeantwoordenVerwijderen