dinsdag 19 juni 2012

Klein maar fijn



Graag neem ik jullie even mee
in de mysterieuze wereld
van kleine bloemen
die zo onopvallend zijn
dat je er wellicht
gewoon
aan
voorbij loopt.




Maar soms
kan het best de moeite lonen 
om toch eens door de knieën te gaan
en deze kleinoden
te aanschouwen.
In dit geval deed ik het voor jullie.




 

Je zag ze hier al eerder.
De kleine bloemetjes
van het Nagelkruid.






Nu zijn de meeste bloemen
uitgebloeid
en is de plant
daardoor
nog minder opvallend geworden.

De oranje kleur
die nog iet of wat de aandacht wist te trekken,
is weg
en de zaaddozen hebben zich gevormd.
Die hoeven niet op te vallen
maar toch vind ik ze bijzonder.





 

Kleine ragebolletjes lijken het wel.


Nog een weetje:
Niet de vorm van de vruchtjes,
 die misschien wat van nageltjes weg hebben,
maar de wortel van deze plant
die naar kruidnagel ruikt,
zorgde voor de naam 'Nagelkruid'.

 



Lieve groet,
Marian



13 opmerkingen:

  1. Nee hier loop ik zeker niet aan voorbij.Deze schoonheid heb ik al vele jaren in mijn tuin .Het is zo'n mooie plant ,maar misschien zien alleen wij liefhebber dat.Ooit gelezen op Internet dat het een beschermde soort is die met uitsterven werd bedreigd.Nou ik heb er volop en zet ze zelfs in de gemeente tuin om ze in stand te houden.Blijkbaar zaait ze zich uit en die hebben bij mij weer zacht gele bloemetjes ,best wel vreemd eigenlijk.
    Groetjes Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een prachtig bloemetje...die dus de moeite van het bukken waard is.
    de zaaddozen vind ik ook mooi trouwens...maar dat vind ik van veel bloemen.

    fijne avond..groetjes Carla

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een plaatjes Marian! Dat is het mooie van fotograferen, dan zie je vaak nog meer dan met het blote oog!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel mooi weergegeven!

    Zelf heb ik het plantje nooit gezien, maar het is zeker een schoonheid.

    Lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, prachtige bloemetjes zijn het, en hier zijn ze al lang weg!! bof jij even dat je nog ORANJE in je tuin had z;0
    Ik heb ze ook al jaren in de tuin , in de kleuren zacht/groen/geel, en oranje, ooit eens rode gehad, maar waar die gebleven zijn???
    Een pracht van een plantje voor vooraan in de border..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat een prachtig bloemetje Marian en wat fijn dat je voor ons door je knieën bent gegaan;) hele mooie foto's heb je ervan gemaakt!

    fijne avond, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het nagelkruid heb je met heel veel schoonheid op de foto gezet. En inderdaad zelfs prachtig als ze uitgebloeid is.
    Fijne avond Marian.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel mooi, Marian! In het wild is klein nagelkruid geel en krijgt vervolgens ook een bruin bolletje.
    Het is een lange stengel met een klein bloemetje, heel bijzonder!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi Marian,
    So Lovely, great photos, so much detail!
    Bella

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit bloemetje kende ik nog niet....mooi gefotografeerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat maak je toch prachtige foto's.
    Wat voor camera gebruik je daarvoor?

    Groetjes, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wunderschöne Bilder machst du! Ich liebe es auch Blumen zu fotografieren ;)
    Liebe Grüße
    Myri von lifetime

    BeantwoordenVerwijderen