donderdag 29 november 2012

Nightly baking

 
 
 
What does a person like myself do when she just can't get any more sleep?
She gets up! I have come to the conclusion many years ago that it's no use
to just stay in bed and try to get some sleep. I'm even more tired getting up
in the morning then than when I just get up immediately and do something.
Only thing is, I can't just start to do just anything, it has to be something
I can do that won't wake up the rest of the family still peacefully asleep.
Do some blogreading is wonderful then, or do some baking that doesn't
involve using any noisy kitchen appliances. Baking muffins is just ideal then.
So that's what I did just now.
 
Wat doet iemand als mezelf wanneer ze echt niet meer kan slapen?
Ze staat gewoon op! Ik weet intussen al lang dat het geen zin heeft dan te blijven
liggen woelen. Dan sta ik meer moe op dan wanneer ik onmiddellijk opsta
en wat doe. Uiteraard kan ik niet zomaar vanalles beginnen doen. Het moet
iets zijn waardoor de andere leden van het gezin, die nog volop in
dromenland zijn, niet wakker worden. Wat bloglezen is dan mogelijk,
of bakken, maar dan zonder gebruik te maken van lawaaierige keukenmachines.
Muffins bakken is dan ook ideaal want daarvoor heb je alleen de ingrediënten
en een lepel om alles te mengen nodig. En dat is wat ik dit keer deed.
 
 
 
As you can see I only use the front two rows of the muffin tin.
That's because my oven always bakes everything on the back too much
and also with muffins the back ones looked as if they were being blowed away.
They just never looked a good as the others and got baked too much as well.
That's why I now only use the front two rows. Takes some more time
before everything gets baked but I think it's worth it.

Zoals je ziet gebruik ik alleen de voorste rijen van de muffin vorm.
Dat is omdat mijn oven de achterste muffins altijd teveel bakt
en ook omdat die muffins eruit zien alsof ze weggeblazen werden.
Ze zagen er nooit zo uit als de muffins die meer vooraan in de oven gebakt werden.
En daarom gebruik ik nu altijd enkel de twee voorste rijen in de muffin vorm
zodat alle muffins er goed uitzien en ze allemaal perfect gebakken zijn.
Het neemt wel wat meer tijd in beslag voor alles gebakken is
maar dat heb ik ervoor over.
 
 
 
I found the recipes on the wonderful site 'Joy of baking'.
I had to halve the banana muffin recipe though
since I didn't have enough ripe bananas on hand.
I love those recipes because they are good recipes, a lot of
them have a video showing exactly how to do it, and most important of all,
there's not only 'cups' and 'ounces' and 'Kelvin' but also 'grams' and 'Celsius'.
Come to think of that, yesterday afternoon I made a new batch of chocolate
chip cookie batter to rest in the fridge for a day or two. Found that recipe here.
I baked them a few weeks ago for the first time and they were
the best chocolate chip cookies I ever baked. Only thing is you have to
make the batter a few days in advance. But that's really worth it. That recipe
however needs a lot of converting. Sticks and cups into grams, and Kelvin
into Celsius. Good thing to have internet then but it's always easier to
be able to just use a recipe without having to convert every measurement first.
I'll have to write my own converted chocolate chip recipe so I don't have to
convert everything every single time I want to bake these.
 
Ik vond de recepten op de site 'Joy of baking'.
Van het bananenmuffinsrecept halveerde ik alles
want ik had niet genoeg rijpe bananen voor heel het recept.
Ik vind deze recepten fantastisch, niet alleen omdat ze goed zijn
en er vele een begeleidende video hebben, maar vooral
omdat er naast 'cups' en 'ounces' en 'Kelvin'
ook 'gram' en 'Celsius' gebruikt wordt.
Dat doet me denken aan het chocolate chip cookie deeg
dat ik gisteren maakte en dat nu rust in de koelkast.
Het recept daarvoor vond ik een tijdje geleden hier.
Ik bakte de koeken enkele weken geleden voor het eerst en
het waren de allerbeste chocolate chip koekjes die ik ooit maakte.
Het enige is dat je bij dit recept wél eerst alles moet omzetten
van sticks naar gram, van cups naar gram, van Kelvin naar Celsius.
Gelukkig dat er dan internet is maar het is altijd eenvoudiger
om een recept gewoon te kunnen volgen zonder eerst alles te moeten
omzetten. Omdat dit een heel goed recept is moet ik het maar eens
neerschrijven met alles aangepast zodat ik niet elke keer als
ik het deeg wil maken alles moet gaan omzetten.
O ja, nog een 'nadeel' is dat je dit deeg wel enkele dagen
van tevoren moet maken voor je kan gaan bakken maar
dat is het zeker waard.
 
 
You're probably wondering by now how my waist line looks like ;-)
Well, I'm not the thinnest person on earth but I can assure you
I just love baking and I really don't eat it all. It's mostly
our hungry teenagers who eat it all. Which I love of course.
 
Misschien stellen jullie je intussen vragen bij mijn taille-omtrek ;-)
Wel, ik ben niet de slankste persoon op aarde maar ik kan je wel
verzekeren dat ik gewoon heel graag vanalles bak maar het
daarom niet persé ook moet eten.
Vooral onze hongerige tieners doen zich tegoed aan alle baksels.
En dat vind ik goed zo.
 
 
Bye,
Marian
 
Groetjes,
Marian
 
 
 nov 30th:  I must have been not so very awake as I thought that night;-)
It's not Kelvin to Celsius but Fahrenheit to Celsius of course.
Thought of that when starting to bake the chocchip cookies
and having to convert the 350 degrees into Celsius.
That makes 176,6666666666... °C by the way....

30 november:  Ik moet toch nog niet helemaal wakker geweest zijn die nacht;-)
Het is niet Kelvin naar Celsius maar Fahrenheit naar Celsius natuurlijk.
Moest ik aan denken toen ik vandaag de chocchip cookies begon te bakken
en de 350 graden omgezet moesten worden naar Celsius.
Dat geeft trouwens 176,6666666666666... °C....

 
 

17 opmerkingen:

  1. What a good idea Marian. I'm sure there are no complaints from your family and you have a chance to do something peaceful and productive. I've bookmarked the chic-chip recipe.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sounds delicious. I've been trying to bake less, because I've got four kilos - thanks to all the pastries I've made this autumn. The fact is: If I bake, I eat as well... :O(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een goeie tip Marian.
    Ik heb ook al een poos last van gebroken nachten.
    Wat zien je muffins er heerlijk uit. Ik wil ze voor de Feestdagen ook bakken en zal je tips onthouden.
    Lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. They really look yummy. I knitt or read . Its quite and I love it.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Such good ideas! I have to start some longterm crocheting or knitting again, so fun to do during these wintermonths anyway. And I want to read a book again as well. Thanks for the tips!
      Bye,
      Marian

      Verwijderen
  5. Dat is fijn uit bed komen voor de andere leden van het gezin ;)! De taille is hier de reden dat ik zelden bak, want het maken van baksels en niet meegenieten van de smaak...dat vind ik toch wel erg lastig hoor en het in vorm houden van een beetje taille vind ik dan toch belangrijker. Maar je muffins zien er heerlijk uit, het is maar goed dat ik niet door het scherm heen kan snoepen ;)!

    Een fijne dag! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dear Marian - when sleep alludes, it is better to get up, as you do, and do something constructive. It doesn't very often happen to me, but 'H' does awake early and gets up to read. I ought to train him to do a bit of baking instead!!! I must point him in the direction of this post.
    It must be lovely when your family arise and smell all the delicious baking you have done.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb helemaal geen vragen over je taille omvang hoor Marian :-) Ik vind het alleen een genieus idee en moet er stilletjes om glimlachen dat er nog meer moeders niet kunnen slapen. Lekker, die muffins!

    http://deuitdagingvandeliefde.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is lekker wakker worden!!
    Ze zien er overheerlijk uit!!

    Ik bak bijna nooit...manlief mag het niet, en dan moet ik alles zelf op eten...geen goed plan!!

    fijne dag...lieve groetjes Carla.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat zien die er heeeerlijk uit, Marian! Das nog eens lekker wakker worden voor de andere gezinsleden.....het hele huis zal wel lekker ruiken!
    Groetjes van Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je bent niet de enige die 's nachts af en toe klaarwakker uit bed stapt. Hier zit er ook zo een.
    Hoewel ik niet aan het bakken sla, ga ik vaak een spelletje doen, wat blogs lezen of een boek.
    Maar het lijkt me voor je kinderen heerlijk om zo uit bed te komen.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Yum especially since I am just having my morning coffee.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. I often think the internet was created for insomniacs like me! But I hadn't thought of baking....thanks for the idea (I also love the quiet.)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ~Wat een heerlijke "nachtelijke" muffins heb je gebakken Marian!
    Groeten, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Those muffins look lovely, I will try them too. I'm surprised your family don't smell them cooking and come and join you!
    Sarah x

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Deze week heb ik ook weer eens ervaren hoe het is om elk cijfertje op je wekker weg te zien tikken maar het kwam niet in me op om te gaan bakken haha.
    Lijkt me wel heerlijk voor je gezin om 's morgens wakker te worden met de geur van heerlijke verse muffins.
    Hoop dat je vannacht je slaap weer in zal halen!
    liefs, Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Baking, the smell and taste, is a treat no matter day or night. Do you find your children appear to love you more when you've just baked something? I love the way they walk into the kitchen with a huge smile on their face!

    BeantwoordenVerwijderen