donderdag 7 februari 2013

Nog honderd dagen - Jeans to Pirate boots


Het is bijna niet te geloven
maar onze oudste viert al zijn 'honderd dagen',
de laatste 'honderd dagen' in het middelbaar onderwijs,
morgen maar eigenlijk ook al vanavond en vannacht
want niet enkel morgen  maar ook al vandaag is er
een fuif en wordt er gevierd. Wat een verschil met onzen tijd.
Toen werden die 'honderd dagen' helemaal niet geapprecieerd
door de leerkrachten in mijn strenge meisjesschool,
want ja, toen was er nog geen sprake van 'gemengd',
toen had je het lyceum voor de meisjes en het college
waar de jongens samengepakt zaten. Tegenwoordig
kan je het je niet meer voorstellen dat er aparte
meisjes- en jongensscholen zijn.
En zo zijn ook de 'honderd dagen' geëvolueerd en
een deel geworden van het schoolse leven. Het wordt
door school en leerkrachten niet alleen geduld
maar er is op die dag geen les voor de zesdes (ik zie mezelf
daar nog altijd zitten helemaal als Pierrot met traan en al haha,
duchtig oefeningen van wiskunde makend want ooooo wat was
die van wiskunde kwaad op die bewuste dag van de honderd dagen)
en mag de school eens helemaal versierd worden door die zesdes
(is al gebeurd intussen, 'tè sjiek wè!' heb ik van horen zeggen)
en krijgen die de vrijheid om binnen  de perken hun
eigen programma voor de schooldag te organiseren
wat helemaal nog niet zo mis is want het is een goede
oefening in organiseren en afspraken maken en....
(waarom zagen ze dat in onzen tijd niet in....  ;))
Dat 'organiseren' begint al vroeg in het schooljaar en ik mag zeggen,
het zorgt ervoor dat de groep zesdes alleen maar hechter
wordt en er nu een mooie 'honderd dagen' gevierd kan worden
als afscheid van zes jaar middelbaar.
Morgen komen daar dan uiteraard de verkleedkleren bij.
Het piratenpak werd gehuurd (een drukte van jewelste in
de carnavalswinkel met al die studenten en dan ook nog
eens vele carnavalsvierders die pakken aan het passen waren)
maar daar zijn geen piratenboots bij wat toch wel een beetje
jammer was. Dus ging ik eens diep nadenken en kwam uiteindelijk
tot een heel simpele oplossing die ik hier uit de doeken wil doen
want geef toe, een piraat zonder piratenbotten dat is maar niets
en wie wil nu eens niet voor een dag piraat zijn...
O ja, zelfs de meisjes, piratenmeisjes zullen ook van de partij zijn morgen.
 
 
Men neme een oude jeans
en knipt de broekspijpen af.
Knip daarna het bovenste stuk van elke pijp af
zoals je ziet op de foto.
 
 
 
 
Bovenste deel gewoon ondersteboven op
de rechte broekspijpstukken leggen en
zie je hoe de piratenlaarzen
al zo'n beetje zichtbaar worden?
 
 
 
 
Alles binnenste buiten keren en aan elkaar stikken.
De rechte pijp stop je daarvoor in de flap
en die stik je rondom aan elkaar.
 
 
 
 
Wanneer je alles terug naar de goede kant keert, heb je dit.
 
 
 
 
Als je de flap dan overslaat, ziet het er zo uit.
 
 
 
 
Nu nog een net randje onderaan de flap stikken en klaar!
Van broekspijpen tot piratenlaarzen,
ttz de schacht ervan, eronder draag je gewoon je schoenen, makkelijk.
 
 
 
 
Omdat de 'laarzen' niet naar beneden zouden zakken kunnen ze
onder de flappen met een eenvoudig lint(ik knipte gewoon twee
lange repen stof) vastgestrikt worden rond de kuiten of boven de
knieën afhankelijk van hoe lang je de laarzen maakt).
Op onderstaande foto probeer ik een beetje duidelijk te maken
wat ik bedoel. Het lint is niet echt nodig want de piratenbroek
die je in de laarzen stopt, zorgt er ook al voor dat de laarzen niet afzakken.
Bovendien mogen de laarzen wel wat slobberen vind ik.
 
 
 
 
Even vlug passen. Nog niet met piratenbroek maar da's niet zo erg.
 
 
 
 
Goedgekeurd. Oef!
 
 
 
 
Een creatieve oplossing waarbij het stikken tot een minimum
herleid is door het gebruik van een oude jeans. Wel zo gemakklijk
als je zoals mezelf niet zo heel erg goed met een naaimachine overweg kan.

 
See how a simple old jeans can be transformed into pirate boots?
This is a full dutch post for once but if there are questions,
feel free to ask.
 
 
 
Marian



14 opmerkingen:

  1. You are so clever, such a wonderful solution to the problem of no Pirate Boots.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marian,
    Mijn basisschooljaren waren ook nog op een echte meisjesschool. Zo spannend om daarna naar het voortgezet te gaan waar ook jongens kwamen...!
    Dit hele 'honderd dagen' gebeuren kennen wij hier volgens mij helemaal niet hoor, maar wel heel leuk...
    Geweldig die laarzen!
    Fijne dag vandaag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Daar had ik echt nog nooit van gehoord.
    Ik zat ook op 'n meisjes school hoor.
    Leuk zoals jij de piratenlaarzen hebt gemaakt.
    Gaat een succes worden hoor.
    Fijn weekend, Trudie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 100 dagen.. ik had er nog nooit van gehoord! Bij ons vieren ze wel LSD, Laatste School Dag..ook die dag gaan de jongelui verkleed (volgens een thema) naar school.
    Ik vind je laarzen geweldig, ik hou wel van zulke creatieve oplossingen!!
    Ik wens de zesdes daar bij jou veel plezier :))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Will you wear those boots? Practically made!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha! No Satu, they're for our oldest son who needed pirate boots to go with his pirate costume. He's celebrating his last 100 days of general highschool today. Do you have something similar in Finland maybe?

      Verwijderen
  6. Van de laatste 100 dagen heb ik ook nog nooit gehoord, ik zal het mijn oudste dochter eens vertellen want zij zit ook in de zesde. Wel een erg leuk idee, ook om zelf laarzen te maken...erg origineel!

    Fijn weekend! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk idee die 100 dagen. Het idee van de piratenschoenen wordt hier zeker gebruikt. Ik ga alvast oude spijkerbroeken sparen.
    Fijn weekend Iris

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk en creatief idee, die laarzen.
    Maar van die honderd dagen heb ik nog nooit gehoord.
    Wat ik wel weet is dat in het laatste jaar van de middelbare school altijd een gala-avond wordt gehouden.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Toen ik het las, dacht ik waar gaat dit over. Maar volgens mij hebben wij deze viering hier in Holland niet. Wel erg leuk en die piratenlaarzen, zelf gemaakt, enig. Ben ook niet zo'n naaister, maar dit zou ik dus ook nog wel kunnen. Wie weet ooit voor mijn kleinzoons.
    Groeten, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Very creative and genius of you! I love them... but who will be wearing these fashionable pirate boots? Oh, I just saw in the comments they are for your son. I hope he will allow you to post a picture of him in costume :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Marian, you are creative lady, such simple solution!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. What a great idea and the end result is so good. Hope your son has a great time!
    Sarah x

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hahaha wat ben je toch een schat hé, zo leuk
    altijd hoe jij overal met een oplossing
    komt aandragen. Ze zijn helemaal TOP geworden.

    Enne......het ziet er allemaal heel keurig uit hoor.
    Jij bent juist heel erg handig op velerlei gebied.

    Geniet van een heel fijn weekend,

    Lieve groet,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen